بررسی عوامل مؤثر بر حضور پذیری مردم در فضاهای عمومی (نمونه موردی بازار قدیم چناران)

کنفرانس ملی مهندسی معماری، عمران و توسعه شهری، ایران، مازندران، 1394

 

شیما رمضانیان،  الهام لشکری

 

فضاهای عمومی مکان هایی هستند که بیشترین برخوردهای متقابل میان افراد در آن ها اتفاق می افتد که امروزه دگرگونی های اتفاق افتاده، باعث کمرنگ شدن نقش فضاها در برقراری تعاملات و ارتباطات اجتماعی شده است. حضور پذیری روندی است که فرد را برای برقراری ارتباط حیات جمعی آماده می نماید واجتماع پذیری در واقع یعنی چگونگی اجتماعی شدن افراد و پذیرش و رعایت کردن قوانین و اصولی که درعین حال که احترام متقابل را جویا می شود به تعامل اجتماعی با سایرین هم بیانجامد. بازار همواره به عنوان یکی از تأثیرگذارترین ارکان شهر بر تحولات اجتماعی مطرح است. در این پژوهش سعی بر آن است از روش تحقیق فرا تحلیل و رویکردهای تحلیلی- توصیفی استفاده شود و تلاش می شود که حضور پذیری مردمان در فضاهای عمومی موردبررسی قرار گیرد. بازار قدیم چناران که به عنوان نمونه موردی در این پژوهش انتخاب شده  طی سال های گذشته توجه کمتری به آن ازنظر کالبدی، موقعیت عملکردی و ... شده است  و ازآنجایی که هدف این مقاله بررسی بعد اجتماعی – کالبدی هست در این پژوهش بعد از بیان مبانی نظری و بررسی های لازم، از روش های تحلیلی برنامه ریزی شهری نظیر ماتریسSWOT و پرسشنامه برای نتیجه گیری از بازار قدیم چناران (واقع در خراسان رضوی)، استفاده می شود.

 

کلیدواژه‌ها: فضاهای عمومی، حضور پذیری، بازار


برچسب‌ها: note

تاريخ : پنجشنبه هفتم آبان ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰ ق.ظ | نويسنده : الهام لشکری |