• خیابان در دست بچه ها تجربه طراحی شهری تاکتیکی در خیابان رودکی منطقه 10 تهران
  • دریافت | Download
  • محیط بصری شهر؛ سیر تحول از رویکرد تزیینی تا رویکرد پایدار
  • دریافت | Download
  • ورود به صفحه  چارچوب فرایند طراحی شهری و طرح جامع یه بعدی
  • 11 پیش فرض های شرح خدمات
  • 31 چارچوب و طرح جامع سه بعدی طراحی شهری
  • 32 چارچوب طراحی شهری
  • 33 طرح جامع سه بعدی طراحی شهری
  • 41 تعریف طراحی شهری- از تولد تا بلوغ طراحی شهری
  • 42 کیفیت طراحی شهری و مولفه های سازنده آن
  • 43 ساختار و محتوای فرایند طراحی شهری راهبردی- راهبرد توسعه شهر (سی دی اس) چیست؟
  • 43 ساختار و محتوای فرایند طراحی شهری راهبردی- طراحی شهری در عمل- الگویی برای هدایت و کنترل چند سطحی در طراحی شهری
  • 44 راهنمای انجام مرحله چشم انداز سازی در طراحی شهری- چشم انداز شهر محله- پیشنهاد یک چارچوب مفهومی برای صورت بندی بیانیه چشم انداز
  • 45 راهنمای انجام مرحله سنجش وضعیت سایت و بستر قرارگیری آن
  • 46 راهنمای انجام مرحله سنجش وضعیت به روش سوات- مناسب سازی تکنیک برای طراحی شهری
  • 47 راهنمای انجام مرحله سنجش وضعیت به روش مکان سنجی
  • 48 راهنمای گونه شناسی و محتوای اسناد طراحی شهری- چارچوب طراحی شهری، دستور کار توسعه و طرح جامع سه بعدی طراحی شهری
  • 51 اصطلاح نامه طراحی شهری

پروفایل دکتر کورش گلکار در دانشگاه شهید بهشتی


برچسب‌ها: professors

تاريخ : شنبه چهارم دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۰ ق.ظ | نويسنده : الهام لشکری |

نمونه موردی: محله آبکوه مشهد

دکترالهام لشکری، مینا صمدی سنخواستی، مریم ربیع زاده

نشريه علمي تخصصي جغرافيدانان- دوره اول- شماره 1- تابستان 1400- صص 63-80

مقدمه: امروزه بحثهای فراوانی پیرامون مشارکت مردم و شهروندان جاری است، اما متاسفانه در عمل به جایگاه شهروند و مشارکت وی در امور شهری به طور مستقیم یا غیرمستقیم که بر زندگی و سرنوشت او مؤثر است، اهمیت چندانی داده نمیشود. یکی از علل اصلی به بن بست رسیدن طرحهای توسعه شهری نیز ریشه در بی توجهی به مشارکت و سهم قابل توجه مردم و نهاد های محلی دارد. چنین وضعیتی باعث میشود شهروندان احساس تعلق روحی و معنوی کمتری به شهر خود و مدیریت و اداره آن داشته باشند و نه تنها مشوق اجرای طرحها توسعه نباشند، بلکه طرحها را به خاطر دخل و تصرف در ملک شخصی خود مانعی قلمداد کنند. امروزه یکی از موضوعات مهم در شهرسازی بافت های فرسوده و کمتر برخوردار میباشند. بافت های فرسوده گاها بافت هایی با هویت غنی بوده و با حس تعلق بالای ساکنین همراه است، از این رو دخالت دادن نظرات مردم ساکن در بافت در تهیه طرحهای مربوطه امری مهم و ضروری میباشد.


هدف: هدف از طرح حاضر بررسی چالش ها و مشکلات پیش روی تحقق مشکلات مردمی واقع در محله فرسوده آبکوه مشهد می باشد.


روش شناسی: روش تحقیق از نوع پیمایشی_ توصیفی میباشد دادههای مورد نیاز به روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای استخراج شده و با توجه به اینکه برخورد و ارتباط با مردم مناسبترین شیوه جمع آوری دادههای مربوط به نمونه موردی است، از پرسشنامه و مصاحبه هدفمند نیز استفاده خواهد شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک SWOT و QSPM و به منظورتولید نقشه از نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی ArcGIS  استفاده شده است.


یافته ها و نتایج: بر اساس تکنیک انجام شده SWOT ، محله ی آبکوه دارای ضعف درونی و فرصت های بیرونی بیشتری می باشد. سطح مشارکت مردم بر اساس نظریه دریسکل، در حد محرومیت از مشارکت بوده و می توان از مهم ترین مشکلات و چالش های پیش روی تحقق مشارکت مردمی به عوض شدن سیستم مدیریتی، عوض شدن رویکردها و دیدگاه ها به طرح های مصوب، وارد نکردن نظرات و پیشنهادات مردمی و نبود سازمان های مردم نهاد اشاره کرد.


کلیدواژه ها: مشارکت مردمی، اسناد توسعه شهری، بافت فرسوده، محله آبکوه.

magiran.com/p2424206


برچسب‌ها: note

تاريخ : چهارشنبه سی و یکم شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰ ب.ظ | نويسنده : الهام لشکری |

الهام لشکری
استاديار گروه معماري و شهرسازي دانشگاه سجاد، مشهد، ايران


عرصه همگانی شهری به عنوان بستر مشترکی برای زندگی اجتماعی و فعالیت ‎های مردم جامعه تلقی می‌شود. بنابراین، رابطه مستقیمی با کیفیت زندگی اجتماعی، سلامت و پیوند اعضای جامعه دارند. این یک رابطه علت و معلولی نیست و می‌توان ادعا نمود عرصه همگانی باقابلیت از شرایط اصلی برای غنای زندگی شهری است. بی‎توجهی به این موضوع می‌تواند زمینه های تعارض در جامعه را فراهم کند. مسئله اصلی این پژوهش، بازشناسی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر کیفیت عرصه‎های همگانی شهری با توجه به ویژگی‎های جامعه ایرانی می‎باشد. ازآنجاکه ادراک کیفیت عرصه‌های همگانی منبعث از خواسته های شهروندان است و عرصه‌های همگانی موفق با حضور مردم شخصیت می‌یابند، این پژوهش به بررسی انتظارات شهروندان از عرصه‌های همگانی شهر مشهد مقدس پرداخته است. با توجه به ماهیت پیچیده کیفیت در عرصه‌های همگانی با استفاده از روش داده‎بنیاد به کمک ۳۰ مصاحبه پدیدارشناسانه و کدگذاری آنها به شناسایی معیارهای مؤثر بر کیفیت عرصه‌های همگانی پرداخته است. روایی پژوهش با استفاده از ۳۰۰ پرسشنامه و تحلیل عامل اکتشافی تأیید شده است. به‎منظور اطمینان از تأثیر شرایط مداخله گر بر ادراک کیفیت عرصه‌های همگانی از آزمون ناپارامتری کروسکال والیس استفاده‌شده است. با استناد به ۳۹۲ ارجاع در مصاحبه های پدیدارشناسانه و کدگذاری آنها، ۲۹ مفهوم و ۱۰ معیار مؤثر بر کیفیت عرصه‌های همگانی شناسایی شدند. در بررسی روایی معیارها و اشتراک آنها، معیار غنای بصری حذف و در نهایت ۹ معیار سرزندگی، همه‌شمولی، دسترسی، اجتماع پذیری، کارایی، امنیت، هویت، آزادی انتخاب و خوانایی در قالب سه عامل پاسخگویی به نیازهای کاربران، معنی محیط و ویژگی‌های کالبدی محیط، معرفی شدند. ادارک کیفیت عرصه همگانی درنتیجه کنش بین محیط و کاربران آن حاصل می‎شود و تحت تأثیر سن و میزان آشنایی با محیط قرار دارد. بین معیارهای کیفیت رابطه معنی‎دار وجود دارد و چنانچه هماهنگی بین آنها ایجاد شود، رضایتمندی افزایش می‎یابد.


واژه‌های کلیدی: عرصه همگانی شهری، کیفیت محیط، نظریه داده بنیاد، شهر مشهد مقدس

دريافت نسخه الکترونیکی از فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری


برچسب‌ها: note

تاريخ : شنبه یکم خرداد ۱۴۰۰ | ۲:۲۴ ب.ظ | نويسنده : الهام لشکری |

سارا دوگانی، سید مسلم سیدالحسینی، الهام لشکری

هدف از انجام این پژوهش، سنجش کیفیت و میزان برخورداری زنان از سیستم حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) در دو حوزه جنوب‌غربی و شمال‌شرقی شهر مشهد است. ازاین‌رو در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و روش بهترین- بدترین به بررسی سنجش کیفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) در دو حوزه جنوب‌غربی و شمال‌شرقی شهر مشهد جهت برخورداری زنان از آن، پرداخته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی است. اطلاعات و داده‌ها، از طریق مطالعات میدانی با ابزار پرسش‌نامه از میان مخاطبان سیستم حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) در این دو حوزهو اطلاعات و آمارهای کتابخانه‌ای و اسنادی به‌دست‌آمده است. نتایج حاکی از آن است حوزه جنوب‌غربی (مناطق برخوردار) که شامل دو منطقه 11و 9 است با وزن 716/0 از کیفیت و میزان برخورداری بالاتری نسبت به حوزه شمال‌شرقی (مناطق کم‌برخوردار) که شامل مناطق 2، 3، 4، 5 و 6 است، برخوردار است. وزن حوزه شمال‌شرقی 284/0 است. این وزن نشان از سیستم اتوبوس‌رانی ضعیف در این حوزه دارد و کیفیت و میزان برخورداری زنان ازسیستم حمل‌ونقل شهری در این نواحی بسیار پایین است.

کلیدواژه‌ها: حمل‌ونقل شهری  تراکم‌های ترافیکی  تحلیل سلسله مراتبی  روش بهترین- بدترین

دريافت نسخه الکترونیکی از فصلنامه علمی مطالعات مديريت ترافیک 


برچسب‌ها: note

تاريخ : جمعه بیست و نهم اسفند ۱۳۹۹ | ۹:۱۲ ب.ظ | نويسنده : الهام لشکری |